Як розібрати та зібрати човновий редуктор
Потреба розібрати та згодом зібрати човновий редуктор підвісного мотора виникає з безлічі причин — від планового обслуговування до ремонту. Призначення редуктора на човні — зменшення обертів обертання гребного гвинта щодо обертів обертання колінвала мотора для забезпечення оптимального передавання потужності від двигуна на гвинт.
Конструкція редуктора човнового мотора
Коефіцієнт зниження редукції, або передавального відношення, становить приблизно 2 (пишеться як 2,0:1). Обертання від колінвала мотора до гвинта передається через вертикальний вал, конічні шестерні з круговим зубом на вал гвинта.
Редуктор складається з безлічі елементів, тому після повного розбирання збирати його краще за схемою, щоб не наробити помилок.
Складники човника:
Муфта
Знаходиться вона на шліцах гребного вала. Обертається з валом і передає крутний момент на вал гребного гвинта. Муфта вільно ковзає вперед і назад по валу, має по два зуби з кожного боку для зецеплення із шестернями переднього або заднього ходу.
Шестерні переднього та заднього ходу
Зубці муфти поєднуються з відповідним заглибленням шестерень переднього або заднього ходу, забезпечуючи необхідний напрямок обертання. Коли муфта міститься в зачепленні з однією із шестерень, потужність передається на вал гребного гвинта.
Шестірня приводного вала
На вертикальний приводний вал від двигуна насаджена невелика шестерня. Вона постійно обертає дві шестерні передач, які обертаються на валу вільно в протилежних напрямках.
Важіль
Для переміщення муфти використовується важіль, під'єднаний через тягу. Обертання передається від верхньої шестерні на шестерню заднього ходу та через муфту на вал гребного гвинта. Шестірня переднього ходу водночас вільно обертається на валу.
Щоб увімкнути передній хід — треба потягнути тягу та перемістити муфту іншу сторону — для зачеплення із шестернею переднього ходу.
Подшипники
Ліворуч від муфти, на гребному валу, розташований підшипник опори в складі (закривається зовні сальниками).
Синхронізаторів у кермовому редукторі човнового мотора немає, зачеплення відбувається досить жорстко — тому необхідно перемикання проводити чітко та на холостих обертах.
Конічний роликовий підшипник на передній частині вала передає зусилля гвинта на корпус редуктора.
Все це знаходиться в корпусі. У центрі — посадкове місце конічного наполегливого роликового підшипника.
Механізм герметично закривається склянкою з алюмінієвого сплаву, у якому розташований підшипник, зовні закритий двома сальниками, і заповнюється олією. Вихлопні гази двигуна спрямовується вниз редуктора, навколо нього, і через стопу гвинта виходять назовні. Сальники змінюються зовні, без розбирання редуктора.
Основні проблеми човнових редукторів не зношування, а руйнування від зіткнення з підводними перешкодами. У результаті зрізаються зуби шестерень, гнуться гребні вали та лопаті гвинтів, навіть лопаються корпусу редукторів.
Як самостійно розібрати та зібрати редуктор човнового мотора
Розбирати та збирати редуктор човнового мотора необхідно з від'єднаною акумуляторною батареєю, щоб унеможливити ризик запуску мотора.
Послідовність розбирання редуктора:
Спочатку зливається олія з піддона. Двигун фіксується в крайньому верхньому положенні (для буксирування).
Гребний гвинт знімається з вала. У нижчезазначеному порядку (за алфавітом) з нього відгвинчуються всі елементи.
Знімається гумова заглушка на торсійному валу, потім анодна пластина (потрібно відкрутити кріплювальний її 13-міліметровий болт).
Після зняття пластини всередині кишені відкручується болт на 14.
Знімається бічна панель — для цього потрібно відкрутити чотири гвинти.
Якщо є спідометр — на цьому етапі він від'єднується.
Ослаблюються бічні кріпильні контргайки. Перед зняттям редуктора ВСІ гайки мають бути ослаблені, інакше не виключений варіант його пошкодження.
Редуктор стягується з торсійного вала на довжину ослаблених гайок, після чого гайки повністю скручуються. Редуктор у процесі їх скручування потрібно підтримувати, щоб він не впав.
Як відрегулювати кермовий редуктор човнового мотора після ремонту
Звичайної заміни підшипників і шестерень у редукторі іноді недостатньо — якщо їх після складання редуктора правильно не відрегулювати, вони можуть знову зламатися.
Це трапляється з тієї просто причини, що місце зачеплення шестерень не припасовано. Як результат — навантаження на зубці шестерень розподіляється нерівномірно та призводить до їх ламання або дуже швидкого зношування.
Неправильні плями контакту:
Зачеплення шестерень на вершині зуба. Це призводить до зламання верхньої крайки зубців і подальшого руйнування інших шестерень.
Контакт шестерень на корені зубців. В підсумку виникає зайве тертя, що призводить до швидкого зносу пари.
Контакт на вузькому або широкому кінці зубів. У цьому разі пара також схильна до ламання країв зубців і виходу з ладу інших шестерень.
Де має розташовуватися пляма контакту:
Треба пам'ятати, що найкраще одночасно змінювати всі шестерні в редукторі, навіть якщо пошкоджена тільки тягова. Це зумовлено тим, що знос на інших шестернях, хоч візуально і не проглядається, але однаково є, відповідно, і нова шестерня швидко зноситься.
Як встановити кермовий редуктор на човен
Перш ніж поставити кермовий редуктор на човен, важливо з'ясувати його характеристики, оскільки багато моделей дають змогу прокласти трос на будь-якому борту, але деякі — лише за певним.
Якщо човновий мотор у комплектації «дистанційник», то він готовий для встановлення кермового редуктора. Якщо мотор румпельний, то буде потрібний його підготовка та переобладнання.
На румпельний ПЛМ потрібно поставити кріпильну пластину, за яку чіплятиметься кермова тяга. Потім треба перевірити, чи є на моторі місце кріплення сорочки троса. Якщо її немає, то необхідна транцова опора кермового троса (вона буває в простому виконанні або в комплекті з трацевою накладкою).
Комплект для під'єднання кермового ДК:
- Кріпильна пластина (якщо немає спеціального отвору на моторі)
- Кермова тяга
- Транцова опора кермового троса (якщо немає спеціальної труби для під'єднання троса)
Закінчення сорочки кермового троса кріпиться на трубі або транцовій опорі, встановленої під мотором, за допомогою гайки. Шток проходить крізь трубу та виходить із протилежного боку.
Човниковий мотор з'єднується з вухом на кінці штуртросу через кермову тягу. У дистанційному моторі все готове до стандартного під'єднання, румпеляльний мотор доукомплектовуємо всім необхідним із попереднього пункту.
Всі редуктори припускають використання спеціального установного комплекту. Він містить:
- скобу для кріплення редуктора до панелі керування,
- декоративний кожух,
- кріпильні болти,
- гайки та шайби,
- шпанку та гайку фіксації кермового колеса.
З застосуванням установного комплекту редуктор легко монтується на консоль човна (потрібно тільки просвердлити отвори)
Системи керування для судна Докладніше: https://priliv-new.com.ua/g126978679-sistemy-upravleniya-dlya
- Перші кроки на воді: світ SUP-бордингу для початківців🌊 Відкрийте для себе захоплюючий світ SUP-бордингу! 🏄♂️ Наш посібник для початківців розкриє всі секрети успішного старту: від вибору першої дошки до освоєння техніки веслування. Дізнайтеся, як SUP-бординг може стати вашим джерелом здоров'я, радості та гармонії з природою. Не втрачайте шанс перетворити свій дозвілля! Читайте статтю зараз і розпочніть свою пригоду на водах! 🌿
- SUP-риболовля її техніки: риболовля на SUP дошці🌊 Зануртесь у захоплюючий світ SUP-риболовлі! 🎣 Відкрийте для себе унікальне поєднання азарту, спокою та близькості до природи з SUP-дошкою. Дізнайтесь, як вибрати ідеальну дошку, майстерність закиду та виважування, та насолоджуйтесь єднанням з природою. Незалежно від вашого досвіду, SUP-риболовля відкриє нові горизонти. 🐟 Читайте нашу статтю зараз і розпочніть свою пригоду!