Тахометр для човнового мотора, різновидів і встановлення
Оскільки човновий двигун за конструкцією простіше автомобільного, то виробники не монтують на нього додаткових датчиків, щоб не поліпшити продукцію. Але додаткові прилади на судні все ж потрібні, зокрема дуже корисний тахометр, що вимірює пробіг і оберти двигуна.
Що таке тахометр для човнового мотора
Тахометр для човна, катера або яхти — це невеликий датчик, що встановлюється на двигун без прямого приєднання до нього. Призначений для отримання інформації про мотопробіг і кількість обертів мотора за допомогою відліку імпульсів, що проходять за дротом свічки запалювання. Отримані дані тахометр виводить на екран.
Виробляються ці пристрої з водонепроникного матеріалу. Мають малу вагу — до 70 г.
Типи тахометра
За призначенням тахометри діляться на три категорії:
- Для двотактних моторів,
- Для чотиритактних
- Універсальні, придатні для будь-якого типу двигунів.
За методом виведення інформації тахометри заведено розділяти на дві групи:
- Аналогові — дані за кількістю обертів виводяться на стрільному індикаторі,
- Цифрові — показання виводяться на цифровий дисплей.
Аналогові моделі вимірюють кількість імпульсів, які припадають від магнето двигуна. Застосовуються на сучасних ПЛМ.
Цифрові — зчитує кількість імпульсів у системі запалювання в режимі реального часу. Також припускають можливість інформування про час роботи двигуна (мотогодинник), наявності датчика температури, тиску або швидкості. Застосовні в будь-яких двигунах, навіть невеликій потужності.
Конструкція суднового тахометра
У конструкцію аналогових тахометрів для човнових двигунів входить:
- електромікросхема;
- електричне проведення;
- градуйована шкала;
- стрілковий покажчик;
- електромагнітна котушка з віссю стрілки;
- зчитувальний пристрій як переривач або індуктивний датчик.
Цифрові тахометри містять:
- восьмиразрядний аналогово-цифровий перетворювач;
- головний процесор, що перетворює аналоговий сигнал на послідовні значення 1 і 0;
- РК-дисплей;
- зворотний датчик-переривач, який використовується з підсилювачем або шунтами;
- мікросхемі обнулення.
Навіщо потрібен тахометр на човні, яхті або катері
За наявності на човні тахометра судноробець отримує можливість:
- Контролювати поточні оберти двигуна,
- Правильно його відрегулювати,
- Дізнатися про збою у двигуні та своєчасно їх усунути,
- Вибрати оптимальний режим роботи мотора
- Приблизно визначити, за скільки часу витрачається повний бак,
- Підібрати оптимальний тип гребного гвинта.
Тахометр зчитує імпульси, що проходять від силового дроту до свічок запалювання. Здійснюється цей процес через ізоляційний матеріал, методом індукції. Унаслідок цього кількість обертів двигуна вважаються у реальному часі. Також є можливість підрахувати сетогодинник.
Отже, кількість обертів на екран виводиться в реальному часі, а годинник роботи — після припинення роботи двигуна. Тахометри здатні підраховувати мотогодинник за певний проміжок часу, наприклад, за добу. Розові показники мотогодин можна обнулити, їх кількість за весь час обнулити не можна.
Тахометр незамінний для визначення в реальному часі точної кількості обертів двигуна під час його обкатування. Обкатка має відбуватися на суворо певних обертах, це зазначено в паспорті.
Якщо кількість обертів відрізнятиметься від зазначених виробником, то знизиться робочий ресурс двигуна та термін його експлуатації.
Треба враховувати, що деякі моделі тахометрів отримують дані від котушок магдіно (магнето+динамо), які виконують роль генератора.
Якщо на двигуні сигналу від генератора немає, то потрібно вибирати тахометр, обладнаний автономним джерелом живлення.
Правила вибору тахометра для човнового мотора
На що необхідно звернути увагу під час вибору тахометра:
- Наявність достатньої швидкості оновлення інформації на екрані,
- Відповідність технічних характеристик параметрам двигуна,
- Чіткість і яскравість екрана.
Крім того, є деякі відмінності в конструкційних особливостях різних моделей. Наприклад, деякі показують тільки робочі оберти двигуна, не виводячи мінімальні та максимальні.
Також деякі функції працюватимуть тільки за наявності спеціальних датчиків, які не завжди легко встановити.
Ще один нюанс — основна частина тахометрів герметична. Відповідно, замінити джерело живлення можна тільки після розбирання корпусу. Водночас є моделі, які не потребують демонтажу корпусу. З одного боку, це дуже зручно, з іншого — є ризик потрапляння всередину такого приладу води.
Як встановити тахометр на двигун човна, катера або яхти
Якщо тахометр обладнаний автономним джерелом живлення, то дріт, що виходить із приладу, потрібно примотати до дроту, який йде до свічок запалювання.
Кабель обертається навколо проводу, що йде від свічки, чотири або п'ять разів, причому відстань від свічки має бути приблизно 5 сантиметрів. Витки потрібно закріпити скотчем.
Намотувати кабель необхідно на деякій відстані від котушки запалювання, щоб не зав'язувати так звані паразитні імпульси від котушки, які можуть істотно вплинути на точність вимірювання обертів.
Після цього потрібно закріпити сам тахометр, наприклад, саморізами. Залишилося провести спеціалізований кабель, обладнаний клемами та роз'ємами із захистом від потрапляння вологи, від дроту високої напруги до самого приладу.
Якщо власного джерела живлення в тахометра немає, то він зчитує імпульси із самих котушок магдіно. Саме туди і потрібно під'єднати кабель.
Під час настроювання потрібно звірити кількість обертів мотора під час роботи на холостому ходу з показниками тахометра в тому ж режимі. Якщо показники не збігатимуться, їх потрібно упорядкувати, скориставшись інструкцією.
Якщо використовується універсальний тахометр, необхідно селектор режимів роботи поставити в положення, що відповідає кількості імпульсів за один оберт колінвала мотора, за умови, що він під'єднується до магдино.
Кількість імпульсів можна подивитися в таблиці, яка додається в інструкції. Настроювання режимів потрібно здійснювати на вимкненому двигуні.
Що потрібно знати під час вибору та встановлення тахометра
Тахометри 6000 об/хв випускаються для певних моделей бензинових моторів.
Тахометри 7000 і 8000 об./хв — для підвісних бензинових двигунів.
Число електричних імпульсів на один раз дорівнює 1/2 від кількості полюсів генератора змінного струму.
Багато моделей підвісних моторів випуску до 1977 року можуть бути забезпечені генератором змінного струму та мати в системі запалювання унікальний дріт для під'єднання до контакту SEND. Всі сучасні пристрої можуть працювати з цими двигунами.
Потрібно лише від'єднати дріт від системи запалювання й приєднати до контакту випрямляча та перевірити, що кількість полюсів генератора змінного струму двигуна відповідає кількості полюсів тахометра.
Через наявність певних перешкод від генератора змінного струму на деяких моторах може знадобитися встановлення неполяризованого конденсатора.
Дуже важливо вивчати схеми та здійснювати під'єднання максимально обережно.
- Перші кроки на воді: світ SUP-бордингу для початківців🌊 Відкрийте для себе захоплюючий світ SUP-бордингу! 🏄♂️ Наш посібник для початківців розкриє всі секрети успішного старту: від вибору першої дошки до освоєння техніки веслування. Дізнайтеся, як SUP-бординг може стати вашим джерелом здоров'я, радості та гармонії з природою. Не втрачайте шанс перетворити свій дозвілля! Читайте статтю зараз і розпочніть свою пригоду на водах! 🌿
- SUP-риболовля її техніки: риболовля на SUP дошці🌊 Зануртесь у захоплюючий світ SUP-риболовлі! 🎣 Відкрийте для себе унікальне поєднання азарту, спокою та близькості до природи з SUP-дошкою. Дізнайтесь, як вибрати ідеальну дошку, майстерність закиду та виважування, та насолоджуйтесь єднанням з природою. Незалежно від вашого досвіду, SUP-риболовля відкриє нові горизонти. 🐟 Читайте нашу статтю зараз і розпочніть свою пригоду!