Яка олива вибрати для човнового мотора, як його замінити
Елементи човнового двигуна в процесі експлуатації піддаються істотним зовнішнім впливам — механічним і температурним. Щоб зберегти цілісність робочих поверхонь, застосовується спеціальна моторна олива. Особливо в ньому потребує редуктор.
Особливості двигуна човна
Заміна оливи в редукторі човнового мотора має низку особливостей. Це пов'язано з пристроєм двигуна. Редуктор і гвинт у процесі роботи перебувають під водою. Водночас двигун влаштований так, що його системи охолоджуються за допомогою річкової або морської води. Вона надходить спеціальними каналами всередину мотора та приводиться до механізмів, що труться.
Деталі редуктора захищені від потрапляння вологи спеціальними сальниками. Але згодом їх герметизація неминуче порушується. Деяка кількість води потрапляє всередину. Це одна з основних відмінностей, що характеризують човнові мотори. Заміна оливи в редукторі в цьому разі вимагає застосування спеціальних засобів.
Автомобільні оливи хоч і коштують дешевше, не підходять для цього. Вони не здатні утримувати таку кількість води у зваженому стані, не допускаючи її контакту з металевими деталями. Якісне моторна олива для човнового двигуна надійно захищає механізм від корозії.
Коли в човновому моторі потрібно міняти оливу
Захистити деталі в човновому моторі допомагає спеціальна олива. Це технічне мастило забезпечує не тільки захист від корозії та стирання в процесі роботи, але й задає рівний хід двигуну. З часом змінною олією ваш движок слугуватиме не одну трійку років.
Олія в редукторі змінюють у таких випадках:
- Після первинного обкачування мотора;
- Після завершення сезону (весна-літо-осінь-зима);
- Що 100 мотогодин пробігу;
- Перед консервацією на зиму.
Заміна оливи в човновому моторі після первинного обкачування необхідна, позаяк нові деталі механізмів під час запуску виділяють шматочки металевої стружки. Зрозуміло, її змішання з олійною рідиною не загасить мотору нічого доброго.
Оптимально проводити процедуру заливання оливи в редуктор приблизні кожні 100 мотогодин. Зимова консервація завжди супроводжується обов'язковою заміною олії в редукторі.
Олива для човнового мотора
Човеновий мотор — це силовий агрегат, робота якого пов'язана з безпосереднім контактом із водою.
Для роботи двигуна потрібне мастило. Її склад містить присадку для зв'язку води й антикорозійні речовини.
У жодному разі не можна використовувати для човнового мотора автомобільну оливу. У ньому немає антикорозійних речовин, які необхідні деталям двигуна. Така «медвіжа» допомога може обернутися швидкою поломкою човнового двигуна. І в цьому разі вже не обійтися без сервісної допомоги фахівців.
Вибір оливи в човні — це орієнтація на показники класу в'язкості та стандартів API.
Як вибрати оливу для редуктора човнового мотора
Особливість експлуатації моторів така, що редуктор із гвинтом працює під водою. Сам двигун разом із редуктором має водяну систему охолодження. Тобто всередині двигуна за спеціальними каналами циркулює вода, яка надходить із водойми й охолоджує деталі, що нагріваються від тертя.
Виробники моторів рекомендують застосовувати для редуктора спеціальні оливи, що мають у своєму складі присадки, що зв'язують воду. Антиемульсійні присадки протистоять утворенню емульсії, але їхні можливості безмежні. З великим об'ємом води вони, звісно, не впораються.
Трансмісійні оливи, що використовуються в коробках передач і редукторах автомобілів, не мають комплекту антикорозійних і антиемульсійних присадок, що зв'язують воду та захищають труся пари від олійного голодування. Застосовувати їхні виробники човнових моторів не рекомендують. Вигода від низької їх вартості може обернутися дорогим ремонтом редуктора.
В'язкість трансмісійних олій, що забезпечує надійну роботу редукторів човнових моторів, має відповідати класу SAE 80W-90. Стаціонарні човнові мотори вимагають оливи з в'язкістю SAE 85W-90.
Олії стандарту API GL-4 призначені для змащення конусних і гіпоїдних передач, у яких є незначне зміщення осей, що працюють у змінних за вагою умовах — від легких до важких. Зазвичай містить половину об'єму присадок, що застосовуються для олій вищого класу API GL-5.
Масла API GL-5 використовують для більш завантажених гіпоїдних передач, що мають чимале зміщення осей передач, що працюють у суворих умовах.
Отже, олії API GL-5 мають більшу кількість присадок, забезпечують найкращі протизадирні властивості, захищають поверхні, що труться в умовах ударів, високих навантажень і тисків. Тобто олії API GL-5 повністю перекривають вимоги стандарту API GL-4.
Таблиця необхідних олив для човнового двигуна
Тип мотора |
Підвісний |
Стаціонарний |
Клас в'язкості мастила |
SAE 80W-90 |
SAE 85W-90 |
Стандарти API |
GL-4 |
GL-5 |
Залежно від тактності човнового двигуна, вибір олив також відрізнятиметься.
Марка оливи для 2-тактного мотора |
Марка оливи для 4-тактного мотора |
Motul Outboard Synth 2T |
Motul Outboard Tech 4T 10W-30 |
Yamalube 2-M TC-W3 RL Super 2-Stroke |
Quicksilver 4-Stroke Marine 10W-30 |
LIQUI MOLY Marine Fully Synthetic 2T |
Скільки олії потрібно логочному мотору
Потужність човнового мотора вимірюється в кінських силах. Зазвичай, чим потужніші движок, тим більше моторної оливи йому знадобиться. Вся річ у навантаженнях, які відчуває двигун під час роботи.
Приблизна потреба моторної оливи для човнового двигуна
Потужність мотора (л/с) |
Кількість оливи (мл) |
От 3 до 7 |
200 |
Від 9,8 до 18 |
370 |
От 20 до 30 |
430 |
От 40 до 50 |
500 |
Понад 70 |
900-1000 |
Яка олива використовується для редуктора човнового мотора
Олива за стандартами SAE і API, яку необхідно заливати в редуктор мотора, вказується виробником у паспорті на ПЛМ. Крім того, для різних марок двигунів рекомендована олива певного виробника.
Як замінити олива в редукторі човнового мотора
Для заміни оливи в редукторі знадобиться:
- Олія, придатна для двигуна;
- Тара, щоб злити використане мастило з редуктора;
- Викрутка шліцьова з коротким наконечником;
- Насадка на тюбик або насос для закачування для великого обсягу;
- Прокладка під корок;
- Підставка, якщо мотор знятий із транця.
- Ганчірка для рук.
Інструкція щодо заміни оливи в човновому моторі:
- Розмістити дейдвуд вертикально. Для цього краще встановити мотор на транець або підставку.
- Поставити тару під ногу двигуна для зливання відпрацьованого мастила.
- Вигвинти корок і злийте олію в тару.
- Поміняти прокладку на корку.
- Користуватися тюбиком насадкою для заміни оливи в малопотужному двигуні або спеціальним насосом для потужних двигунів.
- Щільно вставити шприц або насадку в зливний отвір або просуньте насосну трубку в злив і насосом накачати олію.
- Коли подання оливи завершене, насос або тюбик розміщені всередині зливного бака, загвинти верхню пробку.
- Вийняти тюбик або насосну трубку та швидко закрутити нижню пробку. Олія водночас злегка підтече.
- Викрутити кришку контрольного отвору та оцінити рівень оливи в резервуарі.
- За потреби долити оливи до рекомендованого виробником мотора рівня.
- Закрутити прищів корка та протерти поверхню мотора від мастила.
Отже, заміна оливи в човновому моторі не становить особливої складності навіть для новачка. Все, що необхідно — це послідовність і неквапливість дій.
- Перші кроки на воді: світ SUP-бордингу для початківців🌊 Відкрийте для себе захоплюючий світ SUP-бордингу! 🏄♂️ Наш посібник для початківців розкриє всі секрети успішного старту: від вибору першої дошки до освоєння техніки веслування. Дізнайтеся, як SUP-бординг може стати вашим джерелом здоров'я, радості та гармонії з природою. Не втрачайте шанс перетворити свій дозвілля! Читайте статтю зараз і розпочніть свою пригоду на водах! 🌿
- SUP-риболовля її техніки: риболовля на SUP дошці🌊 Зануртесь у захоплюючий світ SUP-риболовлі! 🎣 Відкрийте для себе унікальне поєднання азарту, спокою та близькості до природи з SUP-дошкою. Дізнайтесь, як вибрати ідеальну дошку, майстерність закиду та виважування, та насолоджуйтесь єднанням з природою. Незалежно від вашого досвіду, SUP-риболовля відкриє нові горизонти. 🐟 Читайте нашу статтю зараз і розпочніть свою пригоду!