Кранці швартові, їх різновиди та правила експлуатації
Фендери, вони ж судові швартові кранці, вони ж відбійні пристрої, призначені для запобігання корпусу корабля від ушкодження в процесі швартування завдяки амортизації в момент контакту з причалом або іншим судном, під час буксирування.
Судові кранці вивішуються бортами корабля перед його ошвартуванням. Вони гасять енергію зіткнення. Виготовляють їх із гуми марки EPDM, внаслідок чого кранці мають низку певних властивостей:
- Інертність до хімічних речовин і нафтопродуктів;
- Пружність;
- Енергоємність;
- Стійкість до механічної деформації;
- Несприйнятливість до зовнішніх чинників — температури, ультрафіолетових променів, морської води.
Які бувають швартові кранці
Відбійники випускаються різних видів.
За способом застосування їх ділять на дві категорії:
- Тимчасові, застосовувані на звичайних судах, вони кріпляться перед швартуванням і потім знімаються.
- Постійні, використовуються на льодоколях і буксирах, розміщуються стаціонарно.
За місцем розташування теж розрізняють два типи фендерів:
- Плавучие. Це балони, з'єднані такелажними ланцюгами. Їх спускають на поверхню води. Перевагою використовуються на великонажних судах через громіздкість і важкість.
- Бортові, вони ж навісні. Застосовні на маломірних судах. Опускаються та підіймаються без допомоги лебок і талів. Навісними їх назвали завдяки тому, що під час швартування ці кранці вивішуються вздовж борту на ланцюгах або тросах.
Бортові кранці, так само, діляться на:
- Носові. Це порожнистий гумовий циліндр із кінцями, що складаються на конус, але вигнутий у формі бумеранга. Встановлюється стаціонарно на носі судна.
- Бортові циліндричні — монтуються за обидва борти. Не вимагають жорсткого кріплення, можуть регулюватися за висотою або прибиратися з борту корабля.
За способом перетворення та розподілу енергії кранці бувають:
- Амортизувальні — еластичні, пневматичні (пневмаранці);
- Демпфувальні — газові, гідравлічні;
- Комбіновані — гідроеластичні, гідропневматичні.
Амортизувальні кранці
Амортизувальні пневматичні кранці (пневмокранці) випускаються камерними й безкамерними.
У безкамерних кранців оболонка одна — гумова, посилена кордом із металу або полімеру.
У камерних відбійних пристроїв (їх також називають двошаровими) оболонок дві — зовнішня гумкаордна та внутрішня герметизувальна.
Демпфувальні кранці
Демпфувальні гідравлічні кранці виготовляються з міцної товстої гуми. У них передбачається отвори, що поглинають енергію стиснення.
Гідравлічні кранці підвішують вертикально, їх плавучість може бути негативною або позитивною. Вода заповнює їх повністю або до половини.
Під час удару в момент швартування оболонка стискається, у ній зростає тиск, і частина води вичавлюється через наявні отвори, потім повертається назад.
Газові демпфувальні кранці наповнюються газом або повітрям.
Комбіновані кранці
І гідроеластичні, і гідропневматичні комбіновані кранці мають дві оболонки. Внутрішня наповнена повітрям. Простір між оболонками заповнює вода, яка витісняється в момент стиснення.
Ці судові демпфери менш об'ємні та підходять для судів різної вантажопідійманості.
Правила вибору кранців
Вибір кранців не регламентується й певних вимог до них немає, тому загалом їх підбирають з огляду на конструкцію човна/якити/катера та умови швартування. Але можна сформувати загальні рекомендації щодо добору кранців:
- на кожні 2,5 м довжини судна потрібен як мінімум один кранець, не менш ніж три на борт;
- рекомендована кількість демпферів — 6-8 штук;
- розрахунок діаметра: 2,5 см діаметра кранця на кожні 1,2 м довжини яхти. Для човна завдовжки 30 футів це буде 10:1,2 х 2,5 = 20,8 см.
- довжина кранця має бути еквівалентна 2/3 висоти надводного борту;
- тиск у надувних кранцях — 0,15-0,2 атмосфери (кг*с/см2), перевірка тиску проводиться раз-двічі на рік.
Особливості експлуатації кранців
Накачувати надувні кранці можна звичайним автомобільним насосом або компресором. Але треба враховувати, що під впливом сонячних променів повітря розширюється, і тиск у камері істотно підвищується.
Вивішуються кранці безпосередньо перед входом у марину, у комплексі з іншими підготовчими швартувальними заходами: розбиранням і кріпленням до бортовым уткам швартових, підготовкою до віддачі якоря тощо.
На човнах кранці кріпляться бортами за швартові качки. Це означає, що в разі недостатнього досвіду під час ошвартування корабля або під час відходження від пірса є чималий ризик заплутати кранцевий і швартовий кінець.
Щоб цього уникнути, можна встановити на бортах або стінках надбудови спеціальні скоби або гачки — вони спростять і прискорять вивішування/зняття кранців, дадуть змогу рівномірно розмістити їх на борту.
Найкраще для кріплення кранцевих кінців використовувати вузол-«восьмий», або «комір», вони в'яжуться за кілька секунд і водночас досить надійні.
Сучасні кранці фабричного виробництва обладнуються двома римами з різних кінців, завдяки чому їх можна встановлювати і у вертикальному (за один рим), і в горизонтальному (за два рими) положенні.
- Перші кроки на воді: світ SUP-бордингу для початківців🌊 Відкрийте для себе захоплюючий світ SUP-бордингу! 🏄♂️ Наш посібник для початківців розкриє всі секрети успішного старту: від вибору першої дошки до освоєння техніки веслування. Дізнайтеся, як SUP-бординг може стати вашим джерелом здоров'я, радості та гармонії з природою. Не втрачайте шанс перетворити свій дозвілля! Читайте статтю зараз і розпочніть свою пригоду на водах! 🌿
- SUP-риболовля її техніки: риболовля на SUP дошці🌊 Зануртесь у захоплюючий світ SUP-риболовлі! 🎣 Відкрийте для себе унікальне поєднання азарту, спокою та близькості до природи з SUP-дошкою. Дізнайтесь, як вибрати ідеальну дошку, майстерність закиду та виважування, та насолоджуйтесь єднанням з природою. Незалежно від вашого досвіду, SUP-риболовля відкриє нові горизонти. 🐟 Читайте нашу статтю зараз і розпочніть свою пригоду!