Продавець Priliv интернет-магазин розвиває свій бізнес на Prom.ua 6 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
474 відгуків
Priliv интернет-магазин
+380 (50) 423-40-20
+380 (96) 450-40-20
Кошик

Що таке навігаційні ходові вогні, їх різновиди та розміщення

Навігація, вони ж судові, ходові та сигнальні вогні для човна, катери та інших різновидів плавальних засобів — аналог габаритних вогнів наземного транспорту. Їхнє завдання — позначити наявність, місце розташування, тип і характер корабля за поганої видимості.

Що таке човнові навігаційні вогні

Конструктивно суднові вогні — це освітлювальні прилади. Але це не просто прожектор, а спеціалізовані ліхтарі зі світлофільтрами різного кольору. Вони застосовуються для позначення корабля.

За їх кольором можна не тільки визначити положення й шлях пересування плавального засобу на воді, але й отримати передавану командою судна інформацію про його стан.

Навігаційні вогні, зокрема їх кольори та розташування по судну, регулюються відповідно до Правила судноходства, що містять вимоги потреби інформування про тип корабля та характер його переміщення в нічний годинник.

Типи навігаційних вогнів

Ходові вогні вирізняються розташуванням, кольором, сектором освітлення, режимом горіння, дальністю видимості.

До обов'язкових безперервних судновим вогнюм, якими мають обладнатися всі кораблі, належать:

  • Топові (білі та червоні),
  • Бортові (зелений і червоний),
  • Кормові або гакові (білі),
  • Кругові (колір визначається призначенням корабля).

Крім них, за ситуацією використовуються буксирувальні, проблискові вогні та світлоїмпульсні відмашки (не належать до безперервних).

К навігаційним вогнюм застосовуються певні вимоги щодо їхнього розташування й видимості в зазначених секторах.

Характер і розташування ходових вогнів

Розрізняють кілька варіантів розміщення навігаційних вогнів. Наприклад, для великогабаритного судна від 50 метрів завдовжки приписане:

  • 2 топові вогні,
  • 2 бортові,
  • 1 кормовий.

До 50 метрів — один топовий вогонь.

Якщо судно на повітряній подушці — додається жовтий круговий проблисковий вогонь.

На кораблях малого водозчинки до 12 метрів обов'язкові круговий білий і бортові вогні.

Якщо човен коротший за 7 метрів і рухається повільніше 7 вузлів, то й це правило не є обов'язковим.

Топові навігаційні вогні

Сигнальні топові вогні — білі, встановлюються на носі та на кормі. Обидва вогні світять уперед на 225°, тобто від діаметральної площини судна в кожну сторону на 112,5°. Вони мають бути помітні здалеку, не менш ніж 9 км (5 морських миль).

Топові навігаційні вогні мають бути всіх інших вогнів і надбудови. Водночас передній — на 6,1 м вище головної палуби, задній — на 10,7 м. Їхня відстань одна від одної по горизонталі втричі більша, ніж по вертикалі.

Бортові вогні

Бортові навігаційні вогні, відповідно назві, розташовані по бортах: зелений за правим і червоний по лівому. Кожен вогонь світить вперед і збоку від діаметральної площини судна в секторі 112,5° так, що кожен сектор освітлення бортового вогню займає рівно половину сектора освітлення топового.

У нічний період і за недостатньої видимості бортові вогні та розташування топових вогнів інформують про те, чи йде судно назустріч (топові вогні розміщені один над іншим, зелений і червоний вогні під час наближення видно) або перетинає курс (нижній топовий вогонь розміщений праворуч або лівому борту від верхнього, тобто заднього, зеленого та червоного вогнів на близькій відстані також видно, завдяки чому приблизно можна визначити напрямок руху).

Кормові вогні

Безперервно палітурні кормові вогні білого кольору розташовуються в кормовій частині корабля. Вони світять назад у секторі 135° так, що за будь-якого маневру кораблі завжди видно або топові, або кормові вогні, але разом — ніколи.

Круговий вогонь

Круговий навігаційний вогонь освітлює дугу горизонту на 360°, тобто видно з усіх боків. Залежно від призначення судна круговий вогонь може бути різного кольору — білого, червоного, жовтого, синього — і з різними режимами горіння: постійно горить і проблискує.

Буксувальний вогонь

Буксувальний вогонь жовтого кольору світиться безперервно, світить назад у такому ж секторі, що й кормові вогні — 135°.

У разі буксирування одного судна іншим, буксирувальний має мати додатковий ходовий вогонь, розташований нижче ніж перший на 1 м. Для суднов до 12 м завдовжки відстань між такими вогнями можна скоротити до 0,5 м.

Гаковий вогонь можна перенести на кормову рубку для полегшення керування. Буксоване судно зобов'язане мати бортові відмітні вогні та гаковий вогонь.

На судах, які втратили можливості керування, потрібно виставляти два кругові червоні вогні один під іншим по вертикалі на максимально видимому місці на борту. А якщо таке судно має хід щодо води, мають бути увімкнені й усі основні ходові вогні, передбачені МППСС-72 для такого типу судна.

Які вогні встановити на моторний човен до 7 м завдовжки

Згідно з судноходним Правилом 23, суда менш ніж 7 м завдовжки з механічним двигуном на ходу, що має швидкість до 7 вузлів, мають нести:

  1. Білий круговий топовий вогонь, розташований у діаметральній площині корабля;
  2. Бортові вогні бортами (зелений — на правому борту, червоний — на лівому). Або скомпоновані в одному ліхтарі (у разі неможливості встановлення відмітних бортових вогнів зеленого та червоного кольору), встановленому в діаметральній площині судна та наявний сектор освітлення 112,5° від напрямку прямо за курсом до 22,5° позаду траверза відповідного борту;
  3. Якщо судно завдовжки 7 м рухається швидше за 7 вузлів, необхідне встановлення в діаметральній площині кормового вогню білого світла.

Відповідно до правил судноходства, маломірним судам у темну пору доби заборонено переміщатися в глісувальному режимі, можна тільки в водоподільнику. Якщо в темну пору доби судно переміщається повільніше ніж 13 км/год, то цілком допустиме розміщення кругового топового вогню та двох бортових.

Гребібні суда в темну пору доби зобов'язані виставляти білий круговий вогонь або «мати напоготові та за потреби завчасно показувати свою присутність за допомогою будь-якого ліхтаря, що світиться білим світлом» (комментарій до статті 25 Міжнародних правил запобігання зіткненню судом —72).

Вимоги, зазначені в правилах, мають дотримуватися за будь-якої погоди у часовий проміжок від заходу сонця до сходу сонця. Ходові вогні так само необхідно вмикати за умов поганої видимості.

Водночас не мають виставлятися інші вогні, які можуть бути неправильно прийняті за запропоновані Правила, погіршити видимість останніх або стати перешкодою для спостереження. Сигнальні вогні мають бути ввімкнені на кожному без винятку судні — рухомому або нерухомому.

 

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner