Продавець Priliv интернет-магазин розвиває свій бізнес на Prom.ua 6 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
474 відгуків
Priliv интернет-магазин
+380 (50) 423-40-20
+380 (96) 450-40-20
Кошик

Призначення транцових плит, різновидів, правила монтажу

Транцеві плити призначені для полегшення виходу судна на режим глісування. Особливо потрібна ця властивість під час перевантаження плавучості. У разі зміни кута атаки плити щодо потоку води, транцеві плити створюють підіймальну силу в кормі корабля, зменшуючи час виходу на гліс, навіть із малопотужним двигуном/

Також вони сприяють економії палива в крейсерському режимі, дають змогу експлуатувати двигун у щадних режимах, уникаючи перевантаження. Дистанційне керування кожним елементом дає змогу регулювати крейда та ходовий диферент.

Залежно від моделі, купити транцеві плити можна для двох цілей:

  1. Збільшити підіймальну силу в кормі для кращого виходу на глиссер,
  2. Коригувати ходовий крен човна в ту чи іншу сторону.

У першому випадку плити працюють синхронно, повідомляючи корпусу додаткову підіймальну силу (в підсумку ніс опускається, а корма підіймається). У разі незалежного нахилу пластин можна компенсувати крен корпусу, перерозподіляючи вертикальний момент сил на той чи інший борт.

Найширший «конкурент» транцових плит, що діє в тому ж напрямку, — гідрокрила для підвісних моторів. Але після досягнення певної швидкості гідрокрило стає обвузкою для човна та мотора, створюючи додатковий опір руху.

Принцип роботи транцових плит

будити судно за допомогою нахилу підвісного мотора іноді можна, а ось усунути крен — неможливо. Якщо ж встановити транцеві плити, то вдасться й чіткіше керувати нахилом корпусу і практично повністю піти від крену. Плити забезпечують підвищення загальної керованості корабля та покращують його ходові характеристики.

Транцові плити встановлюються поперек транця. Відхиляючи та спрямовуючи водяний потік вниз, вони підіймають корм. Як наслідок — опускається ніс.

Оскільки транцеві плити часто ставляться парами, то опущення або підйом однієї з них якраз усуває крен. Комбінуючи кути нахилу транцових плит і мотора, а також змінюючи газ, можна повністю компенсувати вплив вітру, хвиль і результати нерівномірного розподілу вантажу на борту.

Але змінювати кут нахилу плити потрібно поступово, без різких рухів, інакше є ризик втратити керування човником або катером. У разі великого кута нахилу падає швидкість, тяга, з'являється розгойдування.

Велика ефективність транцових плит помітна на невеликих човнах. Надувні ПВХ-канали чудово реагують на їхнє встановлення. Вони допомагають звести нанівець незручності ходіння по неспокійній воді, з великим навантаженням або за невеликої потужності човнового мотора. Ходові характеристики човна помітно поліпшуються.

Для яскраво виражених кіловатих швидкісних кораблів зі стаціонарними моторами, гребними або водометними та для човнів або катерів із мілководними моторами транцові плити сприяють переважно вирівнюванню положення судна, збільшують кут атаки та полегшують вихід на режим глісування, а також забезпечують м'якший і рівніший рух незалежно від ситуації на воді.

Типи та конструкція транцових плит

Транцові плити за типом привода

Регулювання положення транцових плит виконується за допомогою штовхачів. За типом приводу вони бувають електромеханічні або електрогідравлічні.

Гідравлічна система передбачає наявність гідравлічного привода, що працює від бортових 12 В, що приводить у дію гідронасос високого тиску та замкнутого резервуара з олією, який розташовується найчастіше на транці зсередини.

Виконавчим механізмом тут є гідроциліндр, у порожнині якого шлангами подається гідравлічна рідина. Короткі шланги від насоса йдуть до плит через отвори в транці. Керування гідромотором і транцовими плитами здійснюється з панелі приладів.

Гідроциліндр стійкий до механічних пошкоджень, а його ціна нижча, ніж електричного аналога.

Електромеханічні транцові плити складаються з електромережі на черв'ячому передаванні. Він розміщується безпосередньо в циліндрі виконавчого механізму, що забезпечує переміщення плити.

Відмітності електричних і гідравлічних транцових плит — у довговічності та надійності.

Перевага електромеханічних транцових плит полягає в швидкоті монтажу, який зводиться до встановлення плит на транці та прокладання електричних кабелів. Брак — низька стійкість до механічного впливу. Удари, що підходять на плиту, жорстко передаються на виконавчий механізм, ламаючи шестереньчастий редуктор.

Електричні системи припускають наявність електромотора в корпусі найштовхача, який піддається впливу води. Якщо штовхач заливає водою, то він виходить із ладу.

Гідравлічна система надійніша, оскільки гідромотор розміщений на борту човна, забезпечуючи помітно більшу довговічність, у середньому до 15 років.

Типи транцових плит за принципом регулювання

За принципом регулювання розрізняють три типи плит:

  1. Регульовані електрогідравликою з пульта,
  2. Саморегульовані (з амортизаторами),
  3. Механічне регулювання (виставляються вручну).

Варто зазначити, що транцеві плити з електрогідравлічним регулюванням малоймовірніше за інші два типи, але й ціна на них набагато вища.

Також відповідно від довжини човна та потужності двигуна вони вирізняються площею поверхні самої плити та параметрами амортизатора або актуатора (гідроциліндру).

Чи потрібні транцеві плити, наскільки вони ефективні?

За словами виробників, під час встановлення транцових плит судно отримує низку переваг. Один із них був підтверджений на практиці, інші ні. Результати — у таблиці.

Економія палива 11% або більше.

Не підтверджено, але теоретична можливість швидкого виходу в режим глісування дає економію в перші 2-4 хвилини шляху.

Швидше прискорення на 10%.

Так, швидший вихід на глиссер дає швидке прискорення.

Скорочення часу виходу на глиссер до 50%.

Однозначно працює. Особливо ефективне під час завантаження човна більше, ніж зазвичай, і за потужності двигуна в упор до ваги човна.

Більш стійкий хід на хвилях.

Підтверджено. Особливо ефективно на короткому корпусі з потужним мотором. Також правильно підібрані та встановлені транцові плити прибирають ефект дельфінування човна.

Поліпшення керованості.

Дія підтверджена тільки для плит з електрогідравлічним керуванням, адже нахил однієї з плит допомагає прибрати кренування човна за бічного вітру, під час поворотів або за нерівномірного завантаження. А комплекти плит із гідравлічним керуванням і вартістю за 1000$ роблять усе це автоматично.

Нижче швидкість глісування.

Підтверджено (трохи незначно).

Поліпшення керованості під час тролінгу.

Не підтверджено.

 

Також варто зазначити, що схожий ефект за швидким виходом човна в режим глісування й м'якшим пересуванням по хвилях (пункти 3 і 4) за певних обставин дає встановлене на двигун підводне гідрокрило.

Правила вибору транцових плит

Основним критерієм вибору транцових плит є їх розмір, а точніше — площа пластин. Найпоширеніша помилка — придбання трацевих плит меншого, ніж потрібно, розміру.

Якщо пластина має недостатню площу, її доведеться сильніше нахиляти, щоб досягти бажаного підіймального ефекту. Тому треба пам'ятати: чим більша поверхня пластини, тим більшу підіймальну силу вона створює за меншого опору руху.

Транцеві плити за розміром мають відповідати не тільки довжині корпусу корабля, а й потужності човнового мотора, а також поставленим цілям і завданням. Середньостатистичні розміри: ширина плити 8 см. на один метр довжини човна.

Наприклад, за довжини катера від 4,5 до 6 м. плиту рекомендується ставити розмірами (д*ш у см.) 25*30; катер от 6 до 8 м. – 30*45; от 8 до 10 м. – 30*90.

Мінімальна довжина зазвичай становить 20 см. Як бачите, довжина плити не збільшується зі збільшенням довжини судна, збільшується її ширина.

Як встановити транцеві плити на судно

Встановлення транцових плит досить просте, але потрібно дотримуватися основних правил.

Транцові плити кріпляться з обох боків двигуна на задній борт човна як продовження його корпусу (довжина).

Відступ основної планки від робочої поверхні днища, не включно з реданами, має становити 8-12 мм. У всі отвори, кріпильні та під гідропривод, має обов'язково наноситися морський клей — герметик. Стійка з гідроциліндром має бути встановлена суворо під 90 градусів до площини плити.

Плити заведено встановлювати якнайдалі від центру транця, у 7-10 сантиметрах від бортового кута. Але треба враховувати конструкцію корпусу та робочі поверхні днища на різних режимах.

Важливий момент — після розмітки потрібно приміряти комплект у зборі та подивитися, чи не буде зсередини перешкод, для встановлення верхнього шарніра та для проведення гідролінії. Інакше кріпильні пластини доведеться зсунути до центру.

 

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner