Продавець Priliv інтернет-магазин розвиває свій бізнес на Prom.ua 7 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
527 відгуків

Зараз компанія не може швидко обробляти замовлення та повідомлення, оскільки за її графіком роботи сьогодні вихідний. Ваша заявка буде оброблена в найближчий робочий день.

Priliv інтернет-магазин
+380 (50) 423-40-20
+380 (96) 450-40-20
+380 (73) 091-04-82
Кошик

Як вибрати електромотор для човна або катера

Човники для Лодіння щороку стають дедалі популярнішими. Основне, але далеко не єдина їхня перевага — безшумність. Електричний двигун можна встановити на надувний або пластиковий човен, на байдарку або катер — у будь-якому разі він допоможе виконати широкий ряд завдань судовласника.

Електромотор незамінний, коли тиша та маневровість важливіша за високу швидкість — у процесі тролінгу, під час руху мілководдям і під час підходядження до берега. Однак найчастіше його встановлюють на човен як додатковий, у пару до потужного бензинового двигуна — він більш оптимальний, якщо потрібно відплити далеко та швидко, або якщо умови несприятливі для спокійного плавання — потрібно плисти проти течії, або вітер — сильний і зустрічний.

Конструкція човнового електричного мотора

Складники електромотора:

Струбцини — механізм кріплення.

Сам двигун у водонепроникному корпусі. Крутний момент від двигуна передається на гребний гвинт через роторний механізм.

Блок керування, за допомогою якого можна задати потрібні оберти та напрямок обертання гвинта — багато моделей мають у своїй конструкції передавання заднього ходу.

Рухомий румпель, що задає напрямок руху корабля.

З'єднувальна штанга, вона ж дейдвуд. На ній розміщуються двигун і керівна електроніка.

Акумулятор. Він накопичує електричну енергію, заряджаючись від розетки 220 В, а потім віддає її на живлення двигуна та іншого човнового обладнання. Чим потужніший двигун, тим більше має бути місткість АКБ.

Акумулятор може бути олив'яно-кислотним (AGM), гелевим (GEL), літій-іонним (Li-Ion).

Свинцево-кислотні акумулятори дешеві, але й слугують не дуже довго. Бояться перезаряджання.

Гелеві АКБ здатні витримувати глибоке розряджання, до 800 перезаряджень і активне використання впродовж 7-9 років. З мінусів — дорогі та дуже чутливі до надлишкового заряду.

Літій-іонні тягові батареї витримують кілька тисяч циклів «Заряд-розряд», робочий термін — до 10 років.

Керування електромотором може здійснюватися один із трьох способів:

  1. Пульт дистанційного керування,
  2. Поворотним румпелем із ручкою газу, що відходить від корпусу агрегату.
  3. Ножним керуванням.

Часто в разі електричного двигуна застосовуються дволопатеві гвинти, здатні забезпечити гідну тягу, менше намотувальні водорості та практично не закопуються в мул.

Розшифрування характеристик електромоторів для човна або катера

Розглянемо, на що впливають показники човнового електромотора:

Маса мотора залежить від його конструкції та робочих характеристик. Мінімум-максимум — від 3 до 15 кг. Оптимальна вага двигуна — від 6 до 10 кг.

Тяга. Під час розрахунку потрібного значення враховується загальна маса човна разом з усім вмістом.

Наприклад, для переміщення човна масою 250 кг потрібне тягове зусилля 16 фунтів, а для судна на 1000 кг — до 45 фунтів. Надаєся тяга у фунтах сили (lbs або lb, 1 фунт приблизно дорівнює 0,45 кг сили).

Потужність. Від неї залежить показник тягового зусилля. Вимірюється потужність у кінських силах (л/с) або ватах (Вт). 1 л/с дорівнює 735,5 Вт, а 1 кВт дорівнює 1,3596 л/с. В середньому електромотори випускаються з потужністю від 0,3 до 1 л/с.

Як розрахувати потрібну потужність електричного мотора:

  1. Для човна до 3 метрів під час водозмінки до 500 кг оптимальна потужність — до 0,5 л/с або до 370 Вт (моделі з тягою 30-34 lbs, весом 6-8 кг).
  2. Для човна до 4 метрів, до 850 кг — до 0,7 л/с. або до 510 Вт (з тягою 37-45 lbs, вагою майже 8 кг).
  3. Для човна 4-5 метрів, приблизно 1000 кг — від 0,81 л.с. або від 600 Вт (з тягою 45-55 lbs, вагою 11-15 кг).

Тип регулювання швидкості. Крім традиційного перемикання передач, можливе плавне настроювання із застосуванням цифрового варіатора. Плавне настроювання більш точне, зручне під час тролінгу. Водночас дискретне перемикання передач надійніше.

Робоча напруга. Загалом моторах 12 V. Але випускаються двигатели и на 24 V.

Довжина штанги. Підбирається за висотою транця. Буває від 600 до 1350 мм. Для транця заввишки до 400 мм варто розглянути двигун із дейдвудом 600-760 мм. Якщо електродвигун йде як доповнення до бензинового, підійдуть моделі з довжиною вала 750-1050 мм.

Моделі з регульованою довжиною дають змогу налаштувати глибину занурення залежно від характеристик водойми.

Швидкість. Загалом в електричних човнових моторів цей показник становить 5-7 км/год.

Типи електромоторів для човнів за способом встановлення

За способом розміщення електричні мотори можна поділити на три типи:

  1. Носові,
  2. Підвісні
  3. Навісні.

Носові можна встановити тільки на човни з жорсткою палубою. Носове кріплення передбачає наявність у палубі кріпильних отворів для болтів, що фіксують основу двигуна. Носові електродвигуни частіше використовуються для великих, капітальних човнів.

Підвісні прості в установленні, кріпляться струбцинами на транець. Такі електромотори універсальні, оскільки підходять для човнів із будь-якого матеріалу — гумових, ПВХ, пластикових і навіть легких металевих.

Навісні мотори розміщуються на кавітаційній плиті основного двигуна та керуються з пульта ДК.

За методом керування човнові електродвигуни бувають:

  1.  Румпельними,
  2. Ножними,
  3. З пультом ДК.

У румпельних моделей є важіль, який використовується для ручного перемикання передач, регулювання обертів, обертання мотора та зміни напрямку ходу.

У ножних моделей передбачена педаль, що виконує функції «газа» (дроселя). Натисканням на педаль вибирається потрібне передавання, змінюється напрямку, виконуються повороти. Цей метод керування особливо актуальний для спінінгістів. Іноді для зміни напрямку руху застосовується окреме кермове керування.

Пультове керування використовується на електромоторах преміумкласу для великих човнів, катерів і яхт.

У чому переваги використання човнового електромотора

Серед незаперечних переваг електричних моторів для човнів можна виділити:

  • Безшумність,
  • Можливість використання на мілководді,
  • Компактність і мала вага,
  • Різні варіанти встановлення,
  • Маневровість човна та плавний хід,
  • Тривалий робочий ресурс,
  • Швидкий і впевнений запуск,
  • Простота настроювання, обслуговування, керування й сезонного зберігання,
  • Екологічність,
  • Економія на паливі.

Також варто зазначити можливість використання електромережу в період нересту та на водоймах, де заборонено користуватися бензиновими двигунами.

На що звертати увагу під час вибору електричного човнового двигуна

Вибираючи човновий електромотор, насамперед треба орієнтуватися на розмір судна та ємність акумулятора. Наприклад, АКБ 75 А/год здатні живити мотор один день і дають змогу проїхати на 5 передач до 15 км, а на 1 передачі — до 20 км.

Акумулятори ємністю від 100 А/год можуть живити двигун близько двох днів і пройти до 25 км на першій швидкості.

Вибір малопотужного електричного мотора для човна небезпечний, тому що під час невеликого вітру важкий човен може занести, мотор не зможе впоратися із силою вітру.

Зайва потужність може призвести до втрати керування, перевантаження транця та руйнування човна в зоні транця.

 

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner